fredag 28 december 2012

Julen

Ja det är ju inte lönt och skriva så mycket om december då det som jag skrev i förra inlägget mest bestått av sjukdomar. Idag är min förkyldning än värre. Rösten är fortfarande puts väck och nu klibbar näsan igen också och bihålorna börjar göra sig påminda. Tänkte ta en tur till Hörby för att kolla Emelies rea, men vi får se om jag orkar. 2 barn, ingen röst och handla.... känns som det är en tur som jag klarar mig utan, men vill ju gärna. Jajaja vi får se helt enkelt.

Torsdagen innan jul va Elin och Jonas på öron näsa hals i Ystad, då Elin (och vi) gärna hade velat ta bort pricken/vårtan/utväxten som hon har på kinden då den tyvärr är ett exemplariskt mobbingsyfte. Hemskt att man ska tänka så men barn är jävliga!! Och vartenda minsta lilla sak man kan göra för att minska risken gör man!! Men det blev inte riktigt som vi hade tänkt oss. Efter att ha besökt 5 olika läkare sedan hon va 1 år har vi nu fått ett bra omdöme av en överläkare. Den går INTE och ta bort utan att man måste söva henne. Och det hade vi kommit överens om innan att om det va så så får det vänta! Söva henne för en sån "bagatell" när vi faktiskt inte ens vet om hon kommer bli mobbad för den. Det funkar ju bra på dagis där har dom ju liksom växt med den... Skulle det bli så så får vi ta ställning till det då. Nu vet vi ju iaf vart vi ska vända oss.
Jonas blev ledig hela dagen och det va tur för på eftermiddagen kom vår SOFFA!!! 1 månad förtidigt, men oj vad det inte gjorde något! Just nu längtar jag faktiskt mest efter att få plocka bort julen så jag kan få allt som jag vill! Därför har det heller inte kommit några bilder då vi faktiskt inte har inrett rummen färdigt. Det kom ju en jul så då fick man ju pynta till det. För en gångs skull kom julen faktiskt helt fel. Hade varit skönt om den väntat 1 månad till på sig, men nu är den över. Så nu är det bara nyår kvar sen kan jag plocka bort allt vad tomtar heter och börja få ordning på RIKTIGT!!

Julen va bra, förutom att barnen va sjuka. Lillejul hade vi Richard & barnen och Mams & Paps här på mys. Menyn bestod av Julmstkyckling med potatismos och ugnstekta grönsaker. Och efterrätten va Pernilla Wahlgrens pepparkakschessecake. Mmmmm... även om jag missade lite i receptet till kakan så lyckades jag ändå fixa till den rätt bra... lite förmycket av något och då tar vi lite mer av något annat med så blev den hyfsad. Hahaha!!
Efteråt spelade vi julklappsspelet. Första gången jag spelade det och oj va roligt det va!! Man köper 2 presenter var för en sagd summa. Sen lägger man alla paket på bordet. Slår med tärningen vem som ska börja. Slår man sen en 1 eller 6 så får man plocka ett paket. Så går man runt till alla paket är slut. Sen sätter man en "äggklocka" på en viss tid - vi satte 20 min. Sätter bort klockan så att ingen ser hur mycket tid som är kvar. Sen sår man igen... 1 eller 6 så får man plocka av någon annan tills dess att tiden är slut. Och vi körde tomtevarianten då att om det var någon som inte hade något paket när tiden va slut så fick den som hade mest dela med sig. Riktigt riktigt roligt!!!

Julafton firades hos Mams och Paps med alla syskon och barn! Mys på riktigt! Om det inte varit för min förbaskade hals och att barnen på förmiddagen hade ont i öronen så hade det varit riktigt riktigt toppen!!
Tomten kom, mätta blev vi och njöt gjorde vi. Man hoppades ju in i det sista att Disney skulle inse hur löjligt det var att stryka scener från tomteverkstaden, men nä!! Varför skulle dom inse det. Gaaaahhhh!

Juldagen va slappedag på hög nivå!! Så mycket har jag nog inte haft rumpan i soffan på 2 månader ens om man slår ihop tiden... Men skönt va det. Vi spelade spel, plockade upp julklapparna och testade
(skylanders) som Elin fick av tomten. Hon önskade sig detta redan förra året men då tyckte vi att hon va lite liten. Elin tycker det är kul, men det gör även mamma och pappa kan jag erkänna!!

Annandagen var det dags för traditionsenlig reashopping med Josefin. Detta året fick vi även sällskap av Martina och mamsen. Mycket trevligt och som alltid maaaasssssa fynd! Och det var där någonstans på Nova som jag tappade min röst... kan ha betalt med den inne på MQ då det var bland dom sista butikerna vi besökte. Kanske bäst och åka dit och leta efter den?! Vill ju gärna ha tillbaka den innan nästa år.

Lyckat!!
Även denna lyckad!! Ser fram emot nån smaskig bjudning :)

Gullungarna drog sig undan med "paddan"

Som sagt... Tomten hade varit och lämnat liiite på natten.

Sen kom han ju ändå och hälsa på som tur var!!

Glad ska man vara!!!!

Elin delade ut paketen som Johanna läste på!! Starkt jobbat!! Det tog bara 45min att dela ut alla klappar!!

Tjing!!


Inga kommentarer: