lördag 16 mars 2013

Stress, tacksamhet och rödvin

Min ambition att blogga minst en gång i veckan går så där...

Att hantera stress på jobbet är för mig inga problem, jag vet hur jag ska hålla det borta. Hemma håller jag på att lära mig. Inte lika lätt och styra stressen hemma, vilket egentligen är sjukt. Hemma SKA man ju inte känna stress....eller?!
Jag är en människa som älskar att ha ordning och reda. Bor med en man som tycker att lite skit i hörnen gör väl inte så mycke och sen 2 barn på det.... Detta stressar mig. Mitt hem ska vara ordning och reda, men som ni förstår - så är inte fallet. Jag försöker verkligen och inte bry mig och bara ta det värsta, men nånstans ligger det ändå och gror. Denna helgen har vi inget planerat. Perfekt! Då kan vi ta en rejäl röjar helg i heeela huset. Eller så kanske jag ska ta 100 djupa andetag skita i dammet och smutsen, ta min familj och göra något roligt och skapa minnen.....

Va på hälsoutbildning i onsdags och hade en underbar föreläsning av postens wellnessbloggare Annette Lefterow. Underbar människa med ton av energi! Hon hade massa vettigt och säga men en sak som fastnade extra mycket...tacksamhet! Ofta rullar livet bara på, man tänker inte och man klagar mycke. Man fokuserar på det som är dåligt. Som mitt stökiga hem tex... Men det finns en "gratitude journal" att ladda hem som App. Man kan använda vanligt papper och penna med om man äger något sådant. Man ska helt enkelt varje dag lista det som man är tacksam över. Igår vid matbordet frågade jag barnen och maken vad dom va tacksamma över eller vad som hade varit extra roligt under dagen. Elin svarade att dom målat koppar på dagis (det hade jag inte fått reda på annars, för dom gör nämligen aldrig något speciellt på dagis när man frågar E), Joel tyckte att Carro va det bästa med dagen (en av pedagogerna på förskolan) Se där den va lite oväntad för att komma från lilleman. Trodde det skulle vara en traktor eller bil som var det roligaste. Maken tycker som vanligt att jag flumar... Men han va tacksam för att han kunde sluta tidigare från jobbet. Detta tänker jag göra varje dag. Det är otroligt roligt och se vad framför allt barnen är "tacksamma" för, själv kör jag min App där jag försöker att hitta 5 saker varje dag som gör mig glad och den har en stående som jag hoppas förbli stående - att min familj är frisk!

Jag är inte alltid lika lätt lärd.... Efter mååånga år borde jag ha lärt mig att rödvin och trötthet är inget som funkar för mig. Men här sitter jag mitt i natten med huvudvärk som inte vill ge sig (jo nu börjar den ge efter lite)... Så fredagskväll och rödvin är NEJ! Skriver det som en påminnelse här om jag skulle glömma.....

Avslutar med 2 fantastiska kort som barnen tagit!! Goa ungar!! ❤
(när jag lägger upp kort från paddan eller mobilen kan dom bli lite tokiga i storleken, men det får ni stå ut med)
Tjing!!!



Inga kommentarer: