lördag 5 januari 2013

Pissig start

Året har fått en riktigt pissig start på många fronter... dom flesta faktiskt om man ska vara rent krass!! Mer än så tänker jag inte skriva, men usch för 2013 so far....

Min influensa då?! Vet att ni är oroliga för mig... eller kanske inte. Det behöver ni inte vara längre iaf. Jag kan idag andas genom näsan!! Hostan har lagt sig något och jag känner mig hyfsat pigg! Helt otrolig känsla. Efter att i 2 veckor känt sig helt utslagen är det en sån otrolig känsla när man faktiskt orkar busa med barnen, plocka undan, STÄDA!!, gå i trappan utan och flåsa som ett lokomotiv, skälla på maken (haha det är faktiskt inte så farligt, men orken finns där ;) )
Dessutom har det idag varit underbart vårväder och jag har varit ute!! Tom gått en runda... det ni! Som sagt efter bara 2 v i flunsa så känns det som en ny värld.
Fy stackars dom som har kronisk sjukdom som hindrar dom från att leva "normalt".

Granen har åkt ut med en väldans fart genom dörren. Nu ska det städas så alla baciller åker ut dom med. Detta ska ju bli mitt hälsoår. Har ju blivit hälsoinspiratör på jobbet och var på en utbildning i november som var så oerhört inspirerande. Jag kommer aldrig bli ett hälsofreak, men att leva hälsosamt är något alla faktiskt kan om man bara ger sig fasen på det. Och det har jag gjort! Maken kommer dras med i det hela, men det är bara nyttigt för honom haha!!

Låt 2013 bli en ny början mot ett hälsosammare liv även för er - det behöver inte ske så stora förändringar som många tror. Här är lite tips på vägen när det gäller motion...

Fokusera på 6 punkter;

1.     Det här vill jag ha få ut av min träning.

2.     Så här många gånger i veckan är rimligt för mig att träna
Sätt av tid för att träna. Man har tid för att träna!! En snabb uträkning: på 1 vecka har man 168 tim. 50 tim av dessa går till jobb. 56 tim går till sömn. 32 tim går till övrig göra så som disk, tvätt, handla osv.. Kvar finns det 30 tim. 30 tim som dom flesta av oss tillbringar framför datorn eller på röven i soffan. Och allt som behövs är 30 min/dag eller 3-4 tim i veckan. Man får alltså tid över till att värma soffan oxå!!

3.     Vad för typ av träning vill jag göra, vad tycker jag är roligt?
Bättre träna kort stund än inte alls.Tycker man inte det är roligt är det svårt att göra det regelbundet. Tycker man bäst om promenader - fine! Promenera! Det viktigaste är ju att man rör på sig.

4.     Vilka mål vill jag uppnå?
Springa 10 km på 60 minuter inom 4-5 månader? Bara må bättre? Kanske gå ner i vikt? Bygga muskler?

5.     Tänk långsiktigt
Återigen. Tänk på att det ska bli en rutin. Därför måste det vara ROLIGT!!

6.     Bestäm dig en gång för alla

Nu ska jag angripa bacillerna med AJAX innan vi ska iväg och fira lilla solstrålen Mathilda som fyllde 1år i onsdags. Hipp hurra du fina goa unge!!

Tjing!

Inga kommentarer: